Train de trainer opleiding -> nieuwe opzet

Op veler verzoek zal in 2025 deze training in een nieuwe vorm worden aangeboden

Een groot aantal van de in Nederland, actieve Improtrainers hebben de opleiding reeds gevolgd! Deze nieuwe opzet zorgt voor meer diepgang, besteed meer aandacht aan lesopbouw en feedback. Daarnaast zijn er ook een aantal mogelijkheden toegevoegd voor intervisie en coaching.
 

improtechnieken voor trainers

Wat is de essentie van deze opleiding?

De opleiding is een intensieve 6 daagse training, voor mensen die geinteresseerd zijn in het geven van improvisatie trainingen en/of theatersportles. Het richt zich op spelers die de stap naar het trainerschap willen zetten en mensen die al les geven maar verdieping zoeken of nieuwe impulsen en feedback willen. De ervaring leert dat trainers met verschillende vragen en belangstelling hier goed op hun plek zitten. De groep is meestal een mix van mensen die zich richten op verschillende gebieden van het improviseren, zoals werken met teams en organisaties, met theatersport groepen of speciale doelgroepen zoals kinderen. De aard van de opleiding zorgt voor het leggen van een gedegen basis over het vak van improvisatieles geven. Het zorgt voor een diepgaand begrip over wat improviseren betekent en hoe je dat overdraagt.

groep tdet enthousiast 

 

 

 

 

 

Programma:

Dag 1:

Ochtend:

Kennismaken en opstarten van een groep, hoe doe je dat?

Individuele leerdoelen

Middag:

Aan het werk met het principe van de ‘raamoefening’.

Introductie van het model waar vanuit gewerkt wordt: de Improcirkel, oftewel: hoe werkt improviseren uberhaupt?

Dag 2:

Ochtend:

Waar gaan oefeningen en spelvormen eigenlijk over?

Inzicht over de verschillende doelen van werkvormen. En hoe je oefeningen kunt aan passen.

Middag:

Feedback geven. De kunst van het leerzaam nabespreken

Dag 3:

Ochtend:

Improviserend lesgeven. Hoe verzin je oefeningen en hoe sluit je aan bij de energie van de groep

De introductie van oefeningen. Wat is het belang ervan en waarom levert de ene introductie iets anders op dan de andere?

Middag:

Ins en outs over de opbouw van een training of les.

Tussen dag 3 en 4 in: Huiswerkopdracht voor het maken van een les. Je krijgt hier een duidelijke opdracht waarbij je oefent met de voorbereiding van een les.

Dag 4:

Ochtend:

Bespreken van de les met de ene helft van de groep. De andere helft gaat met Bart van Heel aan het werk over sidecoaching en spelplezier

Middag:

Hierbij wordt de groepen omgedraaid.

Tussen dag 4 en dag 5 zit een mogelijke intervisie opdracht. Aan de hand van een duidelijk kader, ga je kijken bij de les van een ander. Indien iemand nog geen les geeft, krijg je een aangepaste opdracht.

Dag 5:

Ochtend:

Terugkoppeling van de intervisie. Situaties uit de gedane les worden doorgenomen en evt. geoefend.

Middag:

Hoe creëer ik als trainer, verdieping in een les of oefening?

Aandacht voor het trainen van scenes en inzicht in verhaalopbouw

Dag 6:

Ochtend:

De Improgarage, beter gezegd: de APK voor improtrainers. Tijd voor vragen uit de praktijk, wat werkt niet zoals je wilt, losse eindjes, rotoefeningen, etc. Alle soorten reparaties d.m.v. inzichten en oplossingen van andere deelnemers en de hoofdtrainer.

Middag:

Visievorming: wat vind jij als trainer essentieel bij het geven van improvisatieles?

Interactieve afsluitingen en evaluaties voor een training en les. Een handige lijst van werkvormen waarmee je elke les gegarandeerd goed af kan sluiten.

Werkwijze 

  • Veel zelf oefenen en feedback ontvangen. Deelnemers zullen zelf een aantal keren een oefening als docent uitproberen en daar feedback op krijgen.
  • Analyse en theoretische uitleg over de achtergronden van oefeningen
  • Oefeningen en spelvormen zullen zodanig worden gedaan, dat het doel en de werking helder wordt. Hierdoor ontstaat een duidelijk inzicht in het proces van improviseren. Ook wordt omgekeerd gewerkt; wat voor (nieuwe) oefeningen kan ik bedenken, wanneer ik een bepaald doel voor ogen heb.
  • Ingaan op wat er op het moment zelf gebeurt Gebeurtenissen in de groep en de aanpak van de groepstrainer zullen ter plekke als lesmateriaal en voorbeeld worden gebruikt. Een kijkje 'in het hoofd' van de trainer, geeft inzicht waarom ter plekke, bepaalde keuzes worden gemaakt.
  • Soorten trainingen. Er zal tijdens de training op verschillende niveaus worden gekeken naar improviseren en mogelijke toepassingen. Zo zal er aandacht zijn voor bedrijfstrainingen, theatersportlessen, de vloer op, longform, etc. Wat zijn de verschillen in aanpak en hoe gebruik je dezelfde oefeningen in een andere context?
  • Bespreken van praktijksituaties. Er wordt uitgebreid ingegaan op vragen uit de praktijk en lessen die deelnemers hebben gegeven. Visie, aanpak en de reden waarom bepaalde oefeningen zijn ingezet, worden besproken of uitgeprobeerd. Hierdoor wordt er een maximale aansluiting met de praktijk gecreëerd.
  • Lesopbouw. Wat werkt als lesopbouw? Hoe bouw je een reeks lessen op tot een cursus? Wat werkt wel en wat niet als warming-up? Deelnemers zullen zelf een les voorbereiden om van elkaars aanpak te leren en om ieders eigen visie helder te krijgen.
  • Intervisie: onderdeel van de training is ook een moment waarop deelnemers bij elkaar gaan kijken en van feedback voorzien.
  • ‘Tricks of the trade’ Er zullen door de training heen veel tips, trucs en voorbeelden uit de lespraktijk worden gegeven.
  • Persoonlijke coaching. Er is veel aandacht voor persoonlijke coaching. Lesgeven doe je vaak alleen; de training is een unieke kans om naar elkaar te kijken en feedback te ontvangen.

 handen

Trainers

De training wordt verzorgd door André Besseling en Bart van Heel. Oftewel: meer kennis en ervaring op het gebied van improvisatietheater, kun je niet bij elkaar krijgen.

Bart en Andre

Andre Besseling is al sinds 1988 bezig met improvisatietheater en is een van de pioniers op dit gebied. Hij is medeoprichter van Theatersport Vereniging Amsterdam, maar na een paar jaar wilde hij al snel meer. Sindsdien heeft hij diverse concepten ontwikkeld en een groot aantal oefeningen en technieken die nu overal in improviserend Nederland worden gebruikt. In 1999 bundelde hij zijn kennis in zijn boek: 'Theater vanuit het Niets'. Sindsdien is hij onvermoeibaar bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten en technieken. Hij is ook pionier in het toepassen van improvisatie voor trainingen en voorstellingen voor bedrijven en organisaties.

Bart van Heel is als mede trainer betrokken bij de vormgeving van het programma. Bart van Heel heeft al 35 jaar zijn eigen centrum in drama-cursussen voor amateurtheater: TOKO-drama Hij is een gelouterd (en geridderd!) docent. Als regisseur en dramadocent werkt hij veel met emotioneel spel, side-coaching en nabespreken van scenes.

Deelname:

Het maximaal aantal deelnemers is 10. Hierdoor is er gegarandeerd genoeg individuele aandacht en voldoende speel en werktijd.

Er is geen selectie vooraf, maar deelnemers aan deze opleiding dienen ervaring te hebben met improvisatietheater en zijn bekend met de uitgangspunten en basisbegrippen van het improviseren. Ook is een basiskennis van improvisatiespelvormen noodzakelijk. De opleiding wordt afgesloten met een certificaat voor alle deelnemers.

Locatie:

De training wordt gegeven in het Polanentheater.

Polanenstraat 174  Amsterdam

Meer informatie over het Polanentheater vind je op: www.polanentheater.nl

Data van deze 6 daagse opleiding:

zaterdag 8 maart, zondag 9 maart, vrijdag 28 maart, zaterdag 12 april, vrijdag 16 mei en vrijdag 13 juni 2025

Alle dagen zijn van 10 tot 17 uur.

Kosten:

De opleiding kost 890 eu ex btw. Hiervoor krijg je 6 volle dagen les, intervisie, een document waar alle oefeningen en lessen in zijn uitgewerkt plus toegang tot het trainersnetwerk van de IMPRO-academie. Het is evt. mogelijk om in 2 termijnen te betalen. Voor de mogelijkheden rond de BTW, kun je het beste contact opnemen met de hoofdtrainer, Andre Besseling.

Voor vragen hierover en meer informatie kun je direct bellen of mailen met Andre Besseling 06 21514321 / andre@improcentrum.nl

Voor opgeven of meer informatie: klik HIER